Återbetalnings- och returpolicy för Privatkunder
Återbetalnings- och returpolicy för privatkunder.
Ångerrätt / Öppet köp
Enligt distansavtalslagen har man som konsument rätt att ångra sitt köp utan speciell anledning inom 14 dagar från det att man tagit emot varorna. Vi på Minellux tillämpar Öppet köp i upp till 30 dagar från det att varan tagits emot. Dessa villkor gäller distanshandel. Du har rätt att öppna förpackningen och undersöka varan i den utsträckning som krävs för att bedöma om du är nöjd med den. Om varan hanterats i större utsträckning än vad som varit nödvändigt (för att fastställa egenskaper och funktion) och inte är i väsentligen oförändrat skick förbehåller sig Minellux rätten att göra värdeminskningsavdrag på belopp som skall återbetalas. Avseende vissa konsumtionsvaror förbehåller sig Minellux att göra värdeminskningsavdrag på hela beloppet om varan är öppnad och förseglingen bruten. Alla eventuella tillbehör som exempelvis bruksanvisning, fjärrkontroll samt medföljande batterier ska finnas med vid returen. Om du ångrar ditt köp och skickar tillbaka hela din beställning så återbetalar vi det belopp du har betalat inklusive avgift för betalsätt och fraktkostnader inom 14 dagar. Om du skickar tillbaka en del av beställningen betalar vi inte tillbaka avgiften för betalsätt och fraktkostnader. När du ångrar ett köp ska du som kund stå för returfrakten. För att slippa betala returfrakt kan du alltid lämna tillbaka din vara till vårt lager på Södergatan 10 i Vollsjö. Ångerrätt samt Öppet köp gäller inte för specialbeställda varor som har tillverkats enligt kundens anvisning eller som annars fått en personlig prägel. Gå till konsumentverket och fyll i deras standardformulär på Konsumentverkets hemsida: Ångerblankett Konsumentverket
Du kan alltid kontakta Minellux kundservice för mer information.
Lagstadgad reklamationsrätt
Vår garanti påverkar inte de rättigheter du har som konsument enligt konsumentköplagen. Du har i Sverige alltid rätt att reklamera ett fel inom 3 år från inköpet men för att underlätta för dig som konsument så tar vi på oss ansvaret för att produkten ska fungera under den garantitid vi lämnar. Fel på artikeln, felleverans eller transportskada skall reklameras inom ”skälig tid” från det att felet upptäcktes. En reklamation som görs inom 2 månader från det att felet upptäckts anses alltid vara gjord inom skälig tid.
Se mer information om din rätt som konsument på Konsumentverket. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens (”ARN”) rekommendationer. Dessa köp-och leveransvillkor styrs av svensk rätt samt uppfyller Svensk Distanshandels Branschregler samt villkoren som gäller för Trygg e-certifiering.
Garanti / Reklamation och Konsumentskydd
Om inte annat anges har vi 2 års garanti på våra produkter som omfattar material och fabrikationsfel under garantiperioden. Minellux lämnar 2 års garanti på alla ljuskällor som innehåller elektronik dvs. LED och energisparlampor. Kassakvitto eller annat giltigt köpebevis bör uppvisas/medfölja vid garantianspråk. Lämna in den trasiga eller fellevererade varan till Minellux lager på Södergatan 10 i Vollsjö eller skicka den till: Minellux AB, Södra Vollsjövägen 382-48, 275 67 VOLLSJÖ. Har du frågor om vår garanti kontakta oss gärna på tel. 0727 10 78 78 eller info@minellux.se
Undantag: Garantin täcker inte varor av förbrukningskaraktär såsom exempelvis laddningsbara batterier, övriga ljuskällor än LED och energisparlampor. Garantin gäller inte fel som uppkommit genom att varor inte skötts eller brukats i enlighet med bruksanvisningen, utsatts för onormalt brukande eller vanvård, utsatts för elektriska överspänningar från t.ex. åska eller byggts om eller ändrats.
Data/filer som lagrats på lagringsmedia omfattas inte av garantin. Minellux tar inte ansvar för förlorad data/filer vid reklamation av lagringsmedia såsom hårddiskar, MP3 spelare, mobiltelefoner, minneskort, kameror, USB-minnen samt CD-DVD skivor. Det är endast hårdvaran som omfattas av Minellux garanti. Säkerhetskopiera dina data, gör alltid en backup innan du lämnar in ditt lagringsmedia för felsökning/reparation. Det kan finnas tillfällen då vi tvingas radera innehållet på ditt lagringsmedia för att felsöka eller åtgärda eventuella fel. Om du är rädd om dina filer så bör du därför se till att ta en backup innan inlämning till oss.
Felleverans / Transportskador
Skulle vi leverera fel antal eller fel vara ber vi dig meddela oss så snart som möjligt så att vi kan rätta till felet. Skicka in kvitto/garantisedeln med uppgift om felaktigheten samt bifoga eventuellt fellevererade varor i sin originalförpackning. Om du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad ska du omedelbart anmäla skadan till ditt utlämningsställe eller transportören som har kört ut godset till dig.
Returnera
Du kan lämna tillbaka till vårt lager på Södergatan 10 i Vollsjö eller reklamera en vara i via e-post eller telefon. Med våra generösa köp- och garantivillkor kan du alltid känna dig trygg och säker när du handlar hos oss.
Du står för risken vid en retur till oss så skicka originalförpackningen väl förpackad i ett bra ytteremballage.
Avseende återbetalning, se rubrik ”Återbetalning till dig som postar returen till oss”. När en vara returneras till oss står du för returfrakten. Om din retur gäller någon form av reklamation och vi godkänner reklamationen så återbetalar vi fraktkostnaden till dig. Vi löser inte ut varor som returneras mot postförskott eller efterkrav.
Har du frågor, kontakta gärna vår kundservice.
Kundservice öppettider:
Vardagar 08.00–16.00
Helgdagar: Stängt
Telefon: 0727 10 78 78
E-post: info@minellux.se
Återbetalningar
Återbetalning till dig som postar returen till oss
Har du beställt och betalat ordern med kontokort återbetalar vi pengarna till kortet. Har du beställt och betalat via Klarna Faktura eller delbetalning sker återbetalningen via Klarna Faktura. Vid återbetalning av varor betalda med direkt bankbetalning sätter vi in pengarna på ditt bankkonto eller postgiro inom 14 dagar. Var noga med att bifoga alla nödvändiga kontouppgifter (komplett konto-information med eventuellt clearing-nummer) med returpaketet eller ring in dina uppgifter till vår kundservice.
I det fall vi utför återbetalning på annat sätt än den ursprungliga betalningsmetoden kommer vi att kontakta dig som konsument. I det fall du önskar att få återbetalt på annat sätt än den ursprungliga betalningen är du välkommen att ta kontakt med kundtjänst.
Återbetalningen vid godkänd retur skall som huvudregel ske utan onödigt dröjsmål och inom 14 dagar från det att vi mottagit meddelande om att du vill returnera varan. Om vi inte erhållit den returnerade varan eller meddelande om att den skickats inom 14 dagar verkställs inte betalningen förrän vi mottagit varan eller bevis för att den skickats till oss.
Återbetalning till dig som returnerar direkt i butik
När du returnerar varor direkt i en butik och är berättigad att få pengar tillbaka återbetalas pengarna via det betalningssätt som du ursprungligen har betalat din vara. Vid retur av vissa multimediaprodukter förbehåller vi oss rätten att kontrollera dessa innan återbetalning sker. Återbetalningen för godkänd retur sker utan onödigt dröjsmål och inom 14 dagar från det att vi mottagit en sådan retur.